«Κορόιδευαν 4,5 χρόνια για το μετρό τους Θεσσαλονικείς»

Σιμόπουλος: Το μετρό δε θα ήταν έτοιμο ούτε καν το 2027

Η παρούσα διοίκηση της Αττικό Μετρό και η προηγούμενη κυβέρνηση δεν παρουσίασε ποτέ τη λύση που προτείνουν ώστε να μην αποσπαστούν προσωρινά οι αρχαιότητες για να κατασκευαστεί ο σταθμός στη Βενιζέλου, γιατί τέτοια λύση «δεν υπάρχει ουσιαστικά, και κέρδιζαν χρόνο κοροϊδεύοντας –επικοινωνιακά καθαρά– τους Θεσσαλονικείς» είπε ο βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας και πρώην γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος μιλώντας στο Flash 99,4 και στην εκπομπή «Μέσα σε όλα» με τη Μίνα Αφεντούλη.

Ο κος Σιμόπουλος υποστηρίζει πως ο μόνος τρόπος για να ολοκληρωθεί το έργο είναι να επιστρέψουμε στη λύση της προσωρινής απόσπασης των αρχαιοτήτων, και επανατοποθέτησής τους στη συνέχεια στο ίδιο σημείο.

Αναλυτικά όσα είπε ο Στράτος Σιμόπουλος στη Μίνα Αφεντούλη:

Η… μη-λύση της προηγούμενης κυβέρνησης

«Εδώ και 4,5 χρόνια η παρούσα διοίκηση της Αττικό Μετρό και η προηγούμενη κυβέρνηση μάς έλεγαν ότι υπάρχει λύση. Βέβαια μια λύση που δεν την είδαμε ποτέ επισήμως, που δεν είδαμε το κόστος της, δεν είδαμε το χρονοδιάγραμμά της, δεν είδαμε τα οριστικά της σχέδια, δεν υπάρχει σύμβαση με τον εργολάβο. Για μένα λοιπόν είναι μη-λύση. Γνωρίζω ότι προσπαθούσαν να κάνουν το σταθμό χωρίς να ακουμπήσουν τα αρχαία με τη μέθοδο των μικροσηράγγων. Αυτή η μέθοδος απεδείχθη ανέφικτη. Και επειδή αυτή η μέθοδος απεδείχθη ανέφικτη, τώρα προσπαθούν με άλλον τρόπο. Δηλαδή, ουσιαστικά ενώ δεν έχουν βρει λύση (γιατί, στον τεχνικό κόσμο, λύση σημαίνει και σύμβαση με τον εργολάβο), απλώς επικοινωνιακά ισχυρίζονται ότι υπάρχει λύση. Μα 4,5 χρόνια δεν την είδαμε! Δε βγήκαν να κάνουν μια συνέντευξη Τύπου, δε μας είπαν πόσο θα κοστίσει. Ξεκίνησαν κι έλεγαν 20 εκατομμύρια, τώρα ακούμε 40. Εγώ ισχυρίζομαι ότι μπορεί να είναι 80. Μας έλεγαν ότι θα είναι έτοιμο το ’22. Μετά μας είπαν το ’23. Τώρα μας λεν το ’24».

Η πρόταση Σιμόπουλου

«Αυτό λοιπόν το οποίο λέω είναι η νέα διοίκηση και το υπουργείο Πολιτισμού θα πρέπει να ξαναδούν τη λύση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης. Να μας παρουσιάσουν, στους Θεσσαλονικείς, το τι παραλαμβάνουν. Αυτό το οποίο παραλαμβάνουν πότε θα είναι έτοιμο –αν μπορεί να είναι έτοιμο– και με τι κόστος. Και βέβαια αν η λύση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης από δω και πέρα θα είναι πολύ φθηνότερη –όπως ισχυρίζομαι εγώ– και πολύ γρηγορότερη. Άρα λοιπόν εγώ λέω ότι η προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση είναι λύση, διότι –ακόμη και να υπήρχε η λύση την οποία λέει η σημερινή διοίκηση της Αττικό Μετρό– θα έπρεπε κάποια στιγμή, αφού λειτουργούσε ένα τμήμα του μετρό, να σταματήσει για ένα χρόνο για να συνδεθεί ο σταθμός, δηλαδή τρέλες με άλλα λόγια… Και από κει και πέρα να αποφασίσει το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και η Αττικό Μετρό το τι θα γίνει από δω και πέρα. Εγώ λοιπόν ισχυρίζομαι ότι αυτό το οποίο παν να κάνουν δεν είναι λύση και ότι η λύση είναι η προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση. Πρέπει όμως να το αποδείξουμε και να πείσουμε και τους Θεσσαλονικείς».

Τι έγινε επί ΣΥΡΙΖΑ στη Βενιζέλου

«4,5 χρόνια ουσιαστικά δεν έκαναν τίποτα. Κατάχωσαν τα αρχαία και άρχισαν να ρίχνουν την πλάκα – βέβαια μία πλάκα η κατασκευή της οποίας υπήρχε στην παλιά εργολαβία, την αρχική. Προσπαθούν να εγκλωβίσουν τη νέα κυβέρνηση σε μία λύση η οποία είναι ανέφικτη.

Στη Βενιζέλου ουσιαστικά τίποτα [δεν έχει γίνει αυτά τα 4,5 χρόνια]. Αυτό που κάνουν τώρα, δηλαδή το κύριο κομμάτι, είναι η πλάκα του σταθμού, η οποία ανήκει στην παλιά εργολαβία.

Ρίχνουν την πλάκα κι εγώ αυτό που λέω είναι να σταματήσουν να ρίχνουν την πλάκα, γιατί εγκλωβίζουν την καινούρια κυβέρνηση. Η πλάκα του σταθμού εννοώ, η οροφή».

Τι προτείνει ο Στράτος Σιμόπουλος

«Εμείς λέμε απόσπαση και επανατοποθέτηση. Για να έχουμε ένα σταθμό-μουσείο. Και μάλιστα να βρούμε λύση το μεγαλύτερο τμήμα των αρχαιοτήτων να είναι στο χώρο στον οποίο βρέθηκαν. Αυτό λέμε, δε λέμε κάτι άλλο. Δεν υπάρχει λύση άλλη – αυτό λέω εγώ. Αλλά βέβαια πρέπει να πείσουμε τους Θεσσαλονικείς ότι αυτό που λέω είναι έτσι. Δεν είναι απλό γιατί θα είναι απ’ την άλλη πλευρά και θα πετροβολούν. Άρα λοιπόν θα πρέπει να πει η Αττικό Μετρό, η καινούρια διοίκηση, τι παραλαμβάνει».

Η μελέτη και το κόστος

«Για την καινούρια [“μη-λύση”] δεν υπάρχει [μελέτη], για την παλιά [λύση] υπάρχει [μελέτη]. Για την καινούρια δε μας παρουσίασαν μελέτη. Η μελέτη είναι κάτι πολύ ουσιαστικό. Το να κάνεις κάποια σκίτσα, να είσαι σε κάποιο στάδιο πριν από τις μελέτες εφαρμογής, αυτό δεν είναι λύση. Μα βγήκανε ποτέ να μας παρουσιάσουν αυτήν τη λύση; Να κάνουν μια συνέντευξη Τύπου; Δεν το έκαναν ποτέ.

Μα, είχε γίνει και ο διαγωνισμός [για την προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση]. Και τότε θυμάμαι ήταν 4-5 εκατομμύρια. Τώρα –με την κατάχωση που έχουν κάνει των αρχαιοτήτων, και με την πλάκα– μπορεί να μην είναι 4, και να ’ναι 15-20. Πάλι, όμως, δεν είναι 70-80 –που ισχυρίζομαι εγώ– με την άλλη [λύση, δηλαδή της μη απόσπασης των αρχαιοτήτων], ακόμη και αν αποδειχθεί βιώσιμη – εγώ λέω ότι δεν είναι βιώσιμη. Μα ήδη οι ίδιοι λεν ότι είναι 40-50. Εγώ λέω ότι μπορεί να είναι και 100 [εκατομμύρια]. Δε βγήκαν να μας πουν ότι η λύση την οποία σχεδιάζουν είναι “η συγκεκριμένη, και κάνει τόσο, κι έχω και τη σύμβαση με τον εργολάβο”. Παίζουν! Αυτό λέω, 4,5 χρόνια παίζουν».

Οι αρχαιότητες της Βενιζέλου

«Εγώ δε λέω ότι ο σταθμός Βενιζέλου δεν έχει σημαντικές αρχαιότητες. Εκείνο το οποίο λέω είναι ότι χάσαμε πάρα πολύ χρόνο στο σταθμό Βενιζέλου χωρίς λόγο και αιτία. Μπορούμε να βγάλουμε τα αρχαία και να τα [ξανα-]βάλουμε, κι όπως γίνεται σ’ όλους τους σταθμούς στον κόσμο να έχουμε ένα σταθμό-μουσείο. Ναι, να υπάρχει συνύπαρξη, κανείς δεν είπε όχι.

Στο αρχικό έργο, δηλαδή στις αρχικές μελέτες, δεν είχαν υπολογιστεί καθόλου τα αρχαιολογικά. Γι’ αυτό είμαστε τώρα στα 130 εκατομμύρια μπάτζετ για τα αρχαιολογικά. Εγώ εκείνο που λέω είναι ότι ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου ή ο τάφος του Τουταγχαμών δε θα… κόστιζε περισσότερο.

Πάντα τα μετρό περνούν από το κέντρο της πόλης, πράγματι. Από δω και πέρα (με τις επεκτάσεις), γίνονται πρόδρομες εργασίες, γίνονται κάποιες ανασκαφές. Τότε δεν έγιναν. Αλλά τι νόημα έχει να κάνουμε αυτήν τη συζήτηση για πριν από 15 χρόνια; Πρέπει να δούμε πώς θα λύσουμε το πρόβλημα και πώς θα προχωρήσουμε μπροστά».

Η συναίνεση των Θεσσαλονικέων

«[Η λύση για μένα είναι] προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση, αλλά πρώτα πρέπει να παρουσιάσουμε στους Θεσσαλονικείς τι παραλαμβάνουμε, αυτό το οποίο παραλαμβάνουμε αν είναι βιώσιμο, αν είναι βιώσιμο πόσο στοιχίζει, και πόσο θα στοιχίσει η λύση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης σε χρόνο και χρήμα. Τουλάχιστον οι φορείς της πόλης πρέπει να ενημερωθούν. Εγώ θεωρώ ότι έχω δίκιο. Θα πρέπει να το αποδείξουμε και στους Θεσσαλονικείς.

Αν προχωρήσουμε με τον τρόπο που προχωρούμε τώρα, στο τέλος θα αποδειχθεί ότι δεν υπάρχει λύση και θα ξαναφτάσουμε στο σημείο που είμαστε τώρα (για μένα είμαστε στο πουθενά).

Ποιο ’21; Έλεγαν ’20, πήγαν ’21. Τώρα σας λέω ’22, χωρίς Βενιζέλου και Αγία Σοφία, και χωρίς Καλαμαριά. Οι δημοπρασίες για την κίνηση και για τη σηματοδότηση της Καλαμαριάς δεν έχουν ακόμη γίνει. Οι άνθρωποι παρέλαβαν ένα έργο στον αυτόματο πιλότο, και το παραδίδουν με πολλά προβλήματα, εκτός από τα έργα πολιτικού μηχανικού, τα οποία προχώρησαν γιατί ήταν στον αυτόματο πιλότο.

Μα, και να είχα άδικο τότε, 4,5 χρόνια δεν έκαναν τίποτε. Θα μπορούσε να είχε προχωρήσει 4,5 χρόνια η μη-λύση την οποία επέλεξαν. 4,5 χρόνια ήταν κυβέρνηση. Και δεν προχώρησε.

Εγώ είμαι βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης και λέω τη γνώμη μου. Υπάρχει το υπουργείο Πολιτισμού, και το υπουργείο Υποδομών, και η νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό, οι οποίες θα πάρουνε τις τελικές αποφάσεις. Πάντως, θεωρώ ότι προς αυτήν την κατεύθυνση θα κινηθούν, αφού βεβαίως παρουσιάσουν το τι θα γίνει στους Θεσσαλονικείς. Το ξαναλέω είναι σημαντικό, γιατί η παρούσα διοίκηση και η [προηγούμενη] κυβέρνηση θα είναι απέναντι και θα πετροβολούν. Πρέπει να εξασφαλίσουμε τη συναίνεση των φορέων.

Εγώ λέω 4,5 χρόνια δεν έγινε τίποτε».

Για την ανάπλαση της ΔΕΘ

«Νομίζω ότι, επειδή έχουν αλλάξει οι οικονομικές συνθήκες, η λύση της Σίνδου είναι μακρινή, γιατί απαιτούσε επενδύσεις πάρα πολλές, και συγκοινωνιακές. Νομίζω ότι και οι φορείς της πόλης οι περισσότεροι έχουν καταλήξει ότι πρέπει να αναβαθμιστούν οι εγκαταστάσεις, να γίνουν και χώροι πρασίνου, και βέβαια ένα σύγχρονο και συνεδριακό κέντρο, το οποίο έχει απόλυτη ανάγκη η Θεσσαλονίκη. Θα κινηθούμε προς την κατεύθυνση αυτή. Βέβαια εγώ πιστεύω ότι πρέπει να αναζητηθεί και στρατηγικός εταίρος με πολύ μεγάλη εμπειρία σε εκθέσεις.

Θεωρώ ότι θα αναβαθμιστεί όλο το κέντρο της πόλης. Αλλά να μην ξεχνάμε αυτό το οποίο λέω –προσωπική μου άποψη ως βουλευτής, γιατί άλλοι είναι οι υπουργοί, άλλοι θα χειριστούν τα θέματα– είναι ότι πρέπει να αναζητήσουμε στρατηγικό εταίρο».

Η… κοροϊδία για το μετρό

«Το κύριο επιχείρημά μου είναι, το λέω και το ξαναλέω για τους ακροατές, επί 4,5 χρόνια δεν παρουσίασαν λύση. Αν υπήρχε λύση, έπρεπε να την παρουσιάσουν στους φορείς της πόλης. Δεν την παρουσίασαν γιατί δεν υπάρχει ουσιαστικά, και κέρδιζαν χρόνο κοροϊδεύοντας –επικοινωνιακά καθαρά– τους Θεσσαλονικείς».