81.383 ελληνοποιήσεις με δικαίωμα ψήφου

81.383 ελληνοποιήσεις με δικαίωμα ψήφου

Του Χρήστου Τσαλικίδη
Κατακόρυφη αύξηση στις περιπτώσεις χορήγησης ελληνικής ιθαγένειας παρατηρείται τα τελευταία τρία χρόνια σύμφωνα με επίσημα στατιστικά στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος «Ιθαγένεια», καθώς έγιναν 81.383 ελληνοποιήσεις με δικαίωμα ψήφου

Η ψήφιση του νόμου 4332/2015 και η γενικότερη φιλική στάση της κυβέρνησης στις ελληνοποιήσεις μεταναστών έχουν σχεδόν τριπλασιάσει το ποσοστό όσων έλαβαν ελληνική ιθαγένεια το 2017 σε σχέση με το 2015, ενώ και για το 2018 -σύμφωνα με πληροφορίες της Politik- υπάρχει παρόμοια αυξητική τάση. Πρόκειται για ανθρώπους οι οποίοι παράλληλα με τη χορήγηση της ιθαγένειας αποκτούν και δικαίωμα ψήφου, με τον ΣΥΡΙΖΑ να φαίνεται ότι μεριμνεί προκειμένου να συγκροτήσει δικό του «ψηφοθηρικό» στρατό ενόψει των επερχόμενων εθνικών εκλογών, αλλάζοντας εν πολλοίς τη σύνθεση του εκλογικού σώματος.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος «Ιθαγένεια» του υπουργείου Εσωτερικών, το ποσοστό όσων απέκτησαν ελληνική ιθαγένεια την τριετία 2015 – 2017 αυξήθηκε σημαντικά. Πιο συγκεκριμένα το 2015 ο συνολικός αριθμός άγγιξε τις 14.178, το 2016 «εκτοξεύθηκε» σε 33.487, ενώ το 2017 ανήλθε σε 33.718. Στατιστικά η συγκεκριμένη αύξηση «αγγίζει» το 139% σε βάθος τριετίας.

Μάλιστα, στις αρχές Νοεμβρίου, το θέμα έφτασε μέχρι τη Βουλή ύστερα από ερώτηση που κατέθεσε προς το αρμόδιο υπουργείο ο τομεάρχης Μεταναστευτικής Πολιτικής της ΝΔ, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης. Ερώτηση, ωστόσο, η οποία ακόμα δεν έχει απαντηθεί…

Σύμφωνα με τον δικηγόρο, πρόεδρο της Ένωσης Νομικών Μεταναστευτικού Δικαίου «IMMIGRATIO» και πρώην  τομεάρχη Μεταναστευτικής Πολιτικής του Ποταμιού, Γιώργο Τσαούση, η βασική αιτία για την αύξηση στις ελληνοποιήσεις «είναι η ψήφιση, το καλοκαίρι του 2015, του Ν.4332/2015 και η έναρξη εφαρμογής του από το τέλος του ίδιου έτους». Πρόκειται για ένα νομοθέτημα το οποίο «επανέφερε τις διατάξεις του Ν.3838/2010 -νόμος Ραγκούση- για χορήγηση ελληνικής ιθαγένειας στη λεγόμενη δεύτερη γενιά μεταναστών». Με τη μόνη διαφορά ότι οι συγκεκριμένες διατάξεις είχαν κριθεί αντισυνταγματικές από το Συμβούλιο της Επικρατείας, τόσο σε επίπεδο τμήματος όσο και ολομέλειας την χρονική περίοδο 2013-2014. Φαίνεται όμως ότι αυτή η «μικρή» λεπτομέρεια δεν εμπόδισε τη σημερινή κυβέρνηση να τις επαναφέρει, προχωρώντας σε ορισμένες τροποποιήσεις προκειμένου να μην υπάρξει εκ νέου ζήτημα αντισυνταγματικότητας και άρα νέα εμπλοκή. Τελικά ο Νόμος υπερψηφίστηκε από το ελληνικό κοινοβούλιο με τις ψήφους των ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ και ΠΟΤΑΜΙ.

«Αυτή λοιπόν η κατηγορία χορήγησης ελληνικής υπηκοότητας συγκεντρώνει και τον κύριο όγκο αιτήσεων, με ποσοστά 57% και 73% αντίστοιχα για τα έτη 2016 και 2017» επισημαίνει στην Politik ο κ. Τσαούσης. Εκτός όμως από αυτούς της 2ης γενιάς, η ελληνική ιθαγένεια χορηγείται και με τη διαδικασία της πολιτογράφησης, σε αλλοδαπούς που δε γεννήθηκαν στην Ελλάδα ή που δε φοίτησαν στην ελληνική εκπαίδευση. Εδώ τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Μέχρι την ψήφιση και εφαρμογή του Ν.3838/2010, η χώρα μας δε διέθετε κανένα σύστημα αξιολόγησης όσων αιτούνταν την ελληνική ιθαγένεια μέσω  πολιτογράφησης. «Η “διακριτική ευχέρεια” των αρμόδιων επιτροπών, παρά το γεγονός ότι θα μπορούσε να οδηγεί στην εξατομίκευση κάθε περίπτωσης και στην κατ’ επέκταση ορθή κρίση για τη χορήγηση ή μη της ιθαγένειας, λειτουργούσε τελικά κατά το δοκούν, με αποτελέσματα συχνά να καταγράφονται αντιφατικά συμβάντα μεταξύ παρόμοιων περιπτώσεων αλλά και υπόνοιες εξωθεσμικών παρεμβάσεων, ακόμη και διαφθοράς» υπογραμμίζει ο κ. Τσαούσης και συμπληρώνει:

«Με τον ως άνω νόμο ορθολογικοποιήθηκε εν μέρει η διαδικασία πολιτογράφησης αλλογενών και ομογενών, με τη διοίκηση όμως να συνεχίζει να λειτουργεί –μέχρι και σήμερα– σχεδόν ανεξέλεγκτα, καθορίζοντας χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία τα ποσοστά αποδοχής των αιτήσεων. Σημειωτέων άλλωστε, προς επίρρωση του παραπάνω ισχυρισμού, ότι οι περιπτώσεις χορήγησης ιθαγένειας με πολιτογράφηση ειδικά αλλογενών σημείωσαν επίσης αλματώδη αύξηση κατά τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, χωρίς μάλιστα αυτό να οφείλεται σε αλλαγή της νομοθεσίας, όπως στις περιπτώσεις γέννησης/φοίτησης. Συγκεκριμένα, από τις 1487 το 2015 φτάσαμε στις 3624 το 2016 και τις 3483 το 2017!».

Τα στοιχεία που δείχνουν αύξηση το 2017

Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά τι μαρτυρούν τα επίσημα στατιστικά στοιχεία για το 2017, όσον αφορά στην πορεία των ελληνοποιήσεων. Όπως διαβάσατε παραπάνω, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία από το πληροφοριακό σύστημα «Ιθαγένεια», το 2017 απέκτησαν την ελληνική ιθαγένεια 33.718 αλλοδαποί. Από αυτούς οι 24.785 γεννήθηκαν ή φοίτησαν στην Ελλάδα, οι 3.676 μέσω της πολιτογράφησης ομογενών, οι 3.483 από πολιτογράφηση αλλογενών, οι 979 από διαδικασίες καθορισμού και οι 782 ήταν ανήλικα ή άγαμα τέκνα όσων απέκτησαν ελληνική ιθαγένεια. Η συντριπτική πλειοψηφία από τους 24.785 αποκτήσαντες την ελληνική ιθαγένεια με βάση τη γέννηση ή τη φοίτησή τους στην Ελλάδα ήταν αλβανικής καταγωγής, με το ποσοστό τους να ανέρχεται σε 92,07% ή αλλιώς 22.820 άτομα. Από τους 3.676 ομογενείς η συντριπτική πλειοψηφία -σε ποσοστό 93,20% ή αλλιώς 3.426 άτομα- προέρχονταν επίσης από Αλβανία. Παρόμοιο είναι το ποσοστό και στους 3.483 αλλογενείς, καθώς οι 2.117 από αυτούς ή αλλιώς το 60,78% προέρχονταν επίσης από Αλβανία. Άλλες εθνικότητες που απέκτησαν την ελληνική ιθαγένεια ήταν πρόσωπα τα οποία προέχονταν από χώρες όπως η Μολδαβία, η Αρμενία, η Ρωσία, η Βουλγαρία, η Ουκρανία κτλ. Παράλληλα, απορρίφθηκαν 1.480 αιτήματα και ανακλήθηκαν θετικές αποφάσεις σε 46 περιπτώσεις. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία αποδεκτά έγιναν τα αιτήματα για απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας λόγω γέννησης/φοίτησης στην Ελλάδα σε ποσοστό που άγγιξε το 98,91%, κατά 96,68% για πολιτογράφηση ομογενών, κατά 74,30% για πολιτογράφηση αλλογενών και κατά 80,44% οι λοιπές κατηγορίες.

Αθρόες ελληνοποιήσεις και το 2018, παραμονή των εκλογών

Σύμφωνα με πληροφορίες της Politik οι αθρόες ελληνοποιήσεις συνεχίζονται και το 2018, ενώ οι σχετικές διαδικασίες αναμένεται να απλουστευθούν. Στόχος της κυβέρνησης είναι να μειωθεί ο χρόνος απόδοσης της ιθαγένειας. Και αυτό διότι ενώ ο νόμος προβλέπει η απόδοσή της να ολοκληρώνεται εντός ενός χρόνου, στην πράξη η αναμονή φτάνει κατά μέσο τα 2 με 4 χρόνια. Η απλούστευση των διαδικασιών θα δώσει τη δυνατότητα σε εκατοντάδες χιλιάδες αλλοδαπούς να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια και άρα δικαίωμα ψήφου στις εθνικές εκλογές.

 «Αναφορικά τώρα με τη χρονιά που διανύουμε και ελλείψει δημοσιευμένων στοιχείων από το υπουργείο Εσωτερικών, πρέπει να επισημανθεί ότι οι τάσεις είναι σίγουρα αυξητικές, τόσο στις περιπτώσεις γέννησης/φοίτησης όσο και σ’ αυτές της πολιτογράφησης. Άλλωστε, το τελευταίο εξάμηνο έχει δοθεί –άτυπα, βεβαίως– εντολή στις Διευθύνσεις Αστικής Κατάστασης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων να επισπεύσουν τις διαδικασίες (έλεγχος πληρότητας φακέλου, κλήση σε επιτροπή, έκδοση απόφασης), προκειμένου να λάβουν την ελληνική ιθαγένεια και στη συνέχεια να δημοτολογηθούν όσο περισσότεροι αλλοδαποί είναι εφικτό. Υπηρεσιακή “ευσυνειδησία” ή… σκοπιμότητα; Ποιος ξέρει; Εκλογική χρονιά άλλωστε το 2019!», τονίζει ο κ. Τσαούσης.

Αύξηση της εισόδου παράνομων μεταναστών στον Έβρο

Την ίδια ώρα αυξάνεται κατακόρυφα ο αριθμός των παράνομων μεταναστών που εισέρχονται στη χώρα μας ειδικά από τον Έβρο. Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Οκτωβρίου,

οι παράνομοι  μετανάστες που εντοπίστηκαν στη Θράκη αυξήθηκαν κατά περίπου 80% σε σχέση με τον περσινό Οκτώβριο, ενώ το 100% έφτασε η αύξηση αυτών που εντοπίστηκαν από την αστυνομία και καταγράφηκαν στη Θεσσαλονίκη. Συγκεκριμένα οι αστυνομικοί στους νομούς της περιφέρειας ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, προχώρησαν στη σύλληψη 76 ατόμων τα οποία βοηθούσαν τους αλλοδαπούς να μπουν στη χώρα μας, καθώς επίσης και 1.911 παράνομους μετανάστες. Αντίστοιχα τον Οκτώβριο του 2017 η Αστυνομία είχε προχωρήσει σε 46 συλλήψεις ατόμων που βοηθούσαν τους αλλοδαπούς να μπουν στη χώρα καθώς επίσης και στον εντοπισμό 1.072 παράνομων μεταναστών.

 


Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Politik την Παρασκευή 07 Δεκεμβρίου 2018