Νέο ΙΝΚΑ: Θεσμικό πλέγμα προστασίας του καταναλωτή

Νέο ΙΝΚΑ: Ισχυρό το θεσμικό πλέγμα προστασίας του καταναλωτή
Η νομοθεσία, εθνική και ευρωπαϊκή, προσφέρει δυνατότητες και δίνει λύσεις σε ζητήματα προστασίας του καταναλωτή και σε ότι αφορά την επίλυση διαφορών του με επιχειρήσεις, τονίζουν οι ομιλητές αποψινής ενημερωτικής εκδήλωσης, του Νέου Ινστιτούτου Καταναλωτή (Νέο ΙΝΚΑ), με θέμα : “Το καταναλωτικό κίνημα και η ελληνική νομοθεσία για την προστασία του Καταναλωτή”.

“Υπάρχει και η εθνική και η ευρωπαϊκή νομοθεσία, με τις οδηγίες της οποίας η ελληνική οφείλει να συμμορφώνεται, ώστε να υπάρχουν ενιαίοι κανόνες και μια ενιαία πολιτική προστασίας του καταναλωτή εντός της Ε.Ε.” τόνισε στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ-ΜΠΕ “Πρακτορείο 104.9 FM”, o δικηγόρος, Παναγιώτης Γεωργιάδης και πρόσθεσε: “Με αυτόν τον τρόπο διευκολύνονται οι διασυνοριακές πωλήσεις και συνάψεις συμβάσεων και στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, το οποίο έχει αναπτυχθεί πολύ τα τελευταία χρόνια”.

Ο κ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε και στις προβλέψεις του νόμου για την προστασία του καταναλωτή και στα όργανα που προβλέπονται για την επίλυση διαφορών. “Οι επιλογές που έχει ο καταναλωτής όταν κρίνει ότι θίγονται τα συμφέροντα του είναι αφενός η δικαστική οδός και αφετέρου η εξωδικαστική με προσφυγή του στα αρμόδια όργανα. Εξωδικαστικά, έχει να επιλέξει τον θεσμό του Συνηγόρου του Καταναλωτή, μια ανεξάρτητη αρχή, η οποία εποπτεύεται από το ΥΠΑΝ και επιλαμβάνεται των καταγγελιών με στόχο την εξωδικαστική επίλυση διαφορών μεταξύ καταναλωτή και προμηθευτή και εάν δεν προκύψει συμβιβασμός, το πόρισμα δημοσιοποιείται. Επίσης, υπάρχουν οι Επιτροπές Φιλικού Διακανονισμού Καταναλωτικών Διαφορών, οι οποίες λειτουργούν στις έδρες των περιφερειακών ενοτήτων” τόνισε ο κ. Γεωργιάδης.

“Τα πορίσματά τους, του Συνηγόρου του Καταναλωτή και των Επιτροπών Φιλικού Διακανονισμού, δεν παράγουν τις συνέπειες μιας δικαστικής απόφασης, δεν είναι τίτλος εκτελεστός.  Εναπόκειται στην καλή θέληση των μερών να συμμορφωθούν. Αλλά αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί εν συνεχεία για μια δικαστική εμπλοκή. Από την εμπειρία μου, ωστόσο, όταν βγει κάποιο πόρισμα σε βάρος τους, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων συμμορφώνεται…”.

Ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ότι ο δρόμος της εξωδικαστικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών έχει το πλεονέκτημα ότι δεν έχει κανένα χρηματικό κόστος ενώ και οι αποφάσεις εκδίδονται πολύ πιο σύντομα, σε ορισμένες περιπτώσεις και εντός δεκαπενθημέρου.

“Το καταναλωτικό και το εργατικό κίνημα είναι αδέρφια”

“Το καταναλωτικό κίνημα ήταν, ιστορικά, το δίδυμο …αδέλφι του εργατικού κινήματος. Οφείλει να προστατεύει τον οικονομικά αδύναμο, απέναντι στον κατά τεκμήριο ισχυρό” υπογράμμισε ο πρώην πρόεδρος του ΔΣΘ, αντιπρόεδρος του περιφερειακού συμβουλίου Κ. Μακεδονίας, Μανόλης Λαμτζίδης και πρόσθεσε:

“Είναι τεράστια η σημασία, από τη μια μεριά, της συμβολής του κράτους και από την άλλη, της ενεργοποίησης των πολιτών για την προστασία του καταναλωτή. Υπάρχει ένα ισχυρό πλέγμα προστασίας του καταναλωτή, σε ευρωπαϊκό επίπεδο”.

Ο κ. Λαμτζίδης ανέφερε ότι σε πολλές περιπτώσεις το καταναλωτικό κίνημα άλλαξε το περιεχόμενο της κατανάλωσης, όπως και τον τρόπο παραγωγής προϊόντων και υπηρεσιών σε διάφορους τομείς, όπως π.χ. η “πράσινη” ενέργεια, η ανακύκλωση και αξιοποίηση των απορριμμάτων, κ.α.

“Είναι αυτό που λέμε, ότι επιτελείται μέσα από αυτές τις διεργασίες η διαμόρφωση ευρύτερης καταναλωτικής συνείδησης. Δηλαδή, να μην υπολείπεται μέρος της παραγωγής, το οποίο δεν αξιοποιείται. Κι αυτό οδηγεί στην προστασία του περιβάλλοντος, των δικαιωμάτων του πολίτη και στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής”.

Το νέο ΙΝΚΑ

Στην αποψινή εκδήλωση θα μιλήσει και ο δικηγόρος Κωνσταντίνος Παμπουκίδης για θέματα που αφορούν την προστασία του καταναλωτή και τη συζήτηση θα συντονίσει ο πρόεδρος του Νέου ΙΝΚΑ, Νίκος Μήττας. Ο πρόεδρος του νέου ΙΝΚΑ, επισημαίνει ότι ο οργανισμός ιδρύθηκε με την ονομασία ΙΝΚΑ στις αρχές τις δεκαετίας του 1970 και προοδευτικά απέκτησε πάνω από εβδομήντα χιλιάδες μέλη.

“Επειδή, ήταν αδύνατο σε πρακτικό επίπεδο να γίνει μια γενική συνέλευση για αλλαγή καταστατικού με αυτόν τον αριθμό μελών, την εποχή που έγινε ο νόμος 2251/94 για τις καταναλωτικές οργανώσεις, η τότε ηγεσία του ΙΝΚΑ αποφάσισε να άλλαξει το καταστατικό, μετονομάζοντας το ΙΝΚΑ, σε Νέο ΙΝΚΑ.  Στις 11.11.2015 αποφασίστηκε σε γενική συνέλευση η μεταφορά της έδρας του στη Θεσσαλονίκη” είπε ο κ. Μήττας και πρόσθεσε:

“Υπάρχουν θέματα προς διερεύνηση σε ότι αφορά την προστασία του καταναλωτή και για αυτό και έχουμε κάνει και τις ομάδες εργασίας που ασχολούνται με επιμέρους ζητήματα και ανακοινώνονται τα αποτελέσματα των εργασιών τους”.

Η ενημερωτική εσπερίδα με θέμα : “Το Καταναλωτικό Κίνημα και η Ελληνική Νομοθεσία για την Προστασία του Καταναλωτή”, θα πραγματοποιηθεί στις 18:30 στο αμφιθέατρο “Ιωάννης Μανωλεδάκης” , στον 3o όροφο του κτιρίου της Διαγωνίου του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (Τσιμισκή 103 και Βύρωνος).
Φάνης Γρηγοριάδης

©Πηγή: amna.gr